Möt några medarbetare
För att du lättare ska kunna bilda en uppfattning om vad vi gör och hur det är att jobba hos oss får du här träffa några av våra duktiga medarbetare.
Anna Hönig – Inköpare Wera Stockholm
Jag har många kontaktytor och förutom dagliga kontakter med våra inköpskontor i Asien har jag ett jättetight samarbete med designer, mönsterkonstruktör och inköpsassistent.
Hur hamnade du på Åhléns?
Jag började som modesäljare på City Stockholm efter att ha gått ut 3-årig textilekonomutbildning i Borås. Mitt mål var ett jobb på Åhléns huvudkontor, efter 6 månader fick jag jobb som assistent på modeavdelningen. Efter att ha arbetat som inköpare med egenproduktion i 4 år lämnade jag Åhlens för att söka utmaningar inom andra modeföretag. Nu 7 år senare är jag tillbaka på Åhlens som inköpare för Wera Stockholm.
Vad är det bästa med att jobba på Åhléns?
Jag får ta ett stort eget ansvar men kan samtidigt jobba fritt. Jag har två barn och det fungerar bra att kombinera privatliv med ett spännande jobb. Det roligaste med mitt jobb är att ta fram en stark och kommersiell kollektion ihop med mitt team.
Vilka samarbetar du mest med?
Jag har många kontaktytor och förutom dagliga kontakter med våra inköpskontor i Asien har jag ett jättetight samarbete med designer, mönsterkonstruktör och inköpsassistent.
Vad brinner du lite extra för just nu?
Det är så mycket som är kul. Att skapa en bra mix och helhet i vår Werakollektion är nog det bästa. Och att ta fram produkter som tar extra hänsyn till människa och miljö.
Santos Flores – Varuhuschef
Jag gick Handelslinjen på gymnasiet och gjorde praktik på Åhléns. Efter det har jag fått jättefina möjligheter att utvecklas från Säljare till Säljledare till Avdelningschef och därefter Varuhuschef i olika varuhus.
Vad är det som gör att du vill jobba på Åhléns?
Jag stormtrivs! Därför finns det ingen anledning för mig att vara någon annanstans.
Hur kommer det sig att du började på Åhléns?
Jag gick Handelslinjen på gymnasiet och gjorde praktik på Åhléns. Efter det har jag fått jättefina möjligheter att utvecklas från Säljare till Säljledare till Avdelningschef och därefter Varuhuschef i olika varuhus. Det är ju en process att komma in i ett nytt varuhus där det först handlar om att lära känna och att sätta basen, att grunderna är på plats utifrån mitt sätt att driva ett varuhus. Från det läget vill jag att vi ska bli bra och vidare till att bli bäst på det vi gör! Alla varuhus har olika förutsättningar och utmaningar och däri ligger tjusningen.
Vad innebär det att vara Varuhuschef?
Allt i mitt jobb handlar om människor och relationer. Att finnas där för både kunder och medarbetare. Kombinationen av att själv utvecklas och att utveckla andra är det bästa. Som Varuhuschef är det även jätteviktigt att ha god framförhållning, att kunna planera och skapa struktur så att basen är på plats. Från det utgångsläget har vi bättre förutsättningar att möta de enskilda behoven dag för dag.
Vilka är Åhléns kunder?
Eftersom vi är ett varuhus som välkomnar alla så är alla våra kunder. Det kan vara ett gäng 12-åriga tjejer som ska köpa första sminket. Eller en farmor som handlar julklappar till barnbarnen. Alla kunder är individer och har sina specifika behov och önskemål. Just detta är väldigt härligt och inspirerande tycker jag.
Du har jobbat på Åhléns i 25 år – hur brukar du må när julhandeln närmar sig?
Det är bara kärlek! Pulsen i julhandeln är det bästa. Jag längtar varje år. Det är sån energi i allt vi har att göra. Jag och teamet på mitt varuhus siktar högt – vi vill bli årets varuhus. Vi mäts på olika nyckeltal och mål, som handlar bl.a. om kundnöjdhet och resultat. Vi gör det här tillsammans!
Vilket är ditt starkaste Åhlénsminne?
Oj, jag har så många minnen… men det starkaste – och viktigaste - måste jag nog säga är att jag lärde känna min fru på Åhléns. Vi jobbade på samma avdelning på Åhléns City Stockholm för många år sedan. Nu är vi gifta och har två fina barn.
Mikaela Cromell – Säljare
Jag hade jobbat som säljare inom en skobutikkedja i många år och ville komma vidare till något nytt. Åhléns kändes som rätt ställe eftersom det är större enheter och det finns fler möjligheter.
Hur kommer det sig att du började på Åhléns?
Jag hade jobbat som säljare inom en skobutikkedja i många år och ville komma vidare till något nytt. Åhléns kändes som rätt ställe eftersom det är större enheter och det finns fler möjligheter.
På tal om det - du har precis bytt avdelning. Är det någon skillnad mellan att sälja damaccessoarer och herrkläder?
Det skiljer sig åt ganska mycket. Män vill gärna ha mer tips och råd och därför blir det en mer personlig kundkontakt. Just rådgivningen är jättekul! Vi har även en Personal Shopper på avdelningen och det skulle kunna vara ett nästa steg för mig. Eller kanske avdelningschef någonstans. Jag gillar verkligen att vara med och påverka och det finns det möjligheter till inom Åhléns tycker jag.
Hur är en typisk Åhlénschef?
I mitt varuhus har vi jätteduktiga chefer som utstrålar en massa positiv energi och vill bidra till sina medarbetares utveckling. De är tydliga och raka, på ett bra sätt, och jobbar mycket med feedback. Eftersom de flesta cheferna kommer från tjänster på andra Åhlénsvaruhus så har dom en massa bra erfarenheter att dela med sig av.
Vad är viktigt för dig i ditt jobb?
Jag älskar att vara ute på golvet, att möta kunder och att sälja. Det är också viktigt för mig att jag känner för varumärket. Och jag tror det märks att jag är en stolt ambassadör för Åhléns!
Har du något Åhlénsminne som är lite speciellt?
Vi hade en kund som skulle köpa skor till ett bröllop och jag hjälpte henne att hitta de perfekta klackarna och hon fick prova med en skön sula så att hon kunde dansa natten lång. Sen frågade hon om jag kunde hjälpa henne med en klänning som matchade skorna. Efter det gick vi vidare och köpte matchande nagellack och därefter smycken. Ett par dagar senare kom hon tillbaka och tackade för att jag tog mig tid till att hjälpa henne med hela outfiten. Ett fint minne!