Köpvillkor
Osäker på vad som gäller när du handlar på Åhléns? Det är egentligen inga konstigheter, här har vi samlat det viktigaste kring dina rättigheter och skyldigheter.
Allmänna köpvillkor för Åhléns varuhus och åhléns.se
Åhléns finns i hela landet och erbjuder produkter inom bland annat skönhet, mode och hem där du kan handla i våra varuhus eller på åhlens.se för paketleverans inom Sverige från Åhléns AB (org nr 556797-8126, Dalagatan 100, 113 43 Stockholm) (”Åhléns”) eller någon av våra samarbetsföretag.
Genom att lägga en order på åhlens.se godkänner du våra allmänna köpevillkor och du förbinder dig att köpa de beställda produkterna från den specifika säljaren av produkterna.
Åhléns är inte att anses som säljare (part) avseende köp av produkter från en samarbetsföretag. Vem som är att anses som part till köpeavtalet framgår av produktinformationen, varukorgen, samt order- och leveransbekräftelse. Vid köp av produkt från ett samarbetsföretag, är det därför samarbetsföretaget som slutligen ansvarar vid retur, reklamation m.m. Åhléns lämnar inga garantier eller liknande utfästelser avseende en vara från ett samarbetsföretag. Åhléns åtar sig inte heller att avhjälpa fel av en vara från ett samarbetsföretag.
Leveransbekräftelsen är en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts mellan dig och Åhléns eller ett samarbetsföretag.
Köpevillkoren innehåller information och villkor runt ditt köp från antingen ett av våra varuhus eller från åhlens.se. Om du inte hittar information som du söker är du välkommen att kontakta Åhléns kundservice. Därtill innehåller köpevillkoren information och villkor runt ditt köp från våra samarbetsföretag.
Åhléns skickar inte varor mellan varuhusen.
1. Allmänt
1.1 åhlens.se riktar sig till privatpersoner och du behöver ha fyllt 18 år, samt ha giltig svensk ID-handling för att kunna handla på åhlens.se.
1.2 åhlens.se är en marknadsplats där vi erbjuder köp från både Åhléns och flera olika samarbetsföretag. Du finner mer information om våra samarbetsföretag under stycket ”samarbetsföretag”, samt under respektive rubrik, t ex så finner du information om vilka villkor som gäller för öppet köp hos våra samarbetsföretag under rubriken ”Öppet köp”. Åhléns är inte att anses som säljare av produkter från samarbetsföretag, utan endast förmedlare av en marknadsplats.
1.3 Alla immateriella rättigheter, exempelvis varumärken och upphovsrätt, på åhlens.se, tillhör Åhléns och våra dotterbolag eller licensgivare. All användning av åhlens.se eller dess innehåll, såsom kopiering eller lagring av hela eller delar av innehållet, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet om du inte har fått Åhléns uttryckliga tillåtelse. För tydligheten skull påpekas att Åhléns inte har några immateriella rättigheter i de varor som våra samarbetsföretag erbjuder till försäljning via åhlens.se.
1.4 Vi kan inte garantera att produktbilder och information på åhlens.se samt i marknadsföringsmaterial återspeglar en varas exakta utseende.
1.5 Vi reserverar oss för tekniska fel, leveransförseningar, slutförsäljning och lagerdifferenser, tryckfel på åhlens.se, på marknadsföringsmaterial i varuhusen eller i våra annonser.
1.6 Åhléns förbehåller sig rätten att, från tid till annan, ändra dessa allmänna köpevillkor utan att på förhand meddela dig som kund om förändringarna ifråga. De villkor som finns publicerade på åhléns.se vid tidpunkten för din order ska alltid gälla för den ordern.
2. Medlemskap
2.1 Som medlem i Åhléns får du poäng på dina köp både i våra varuhus och på åhlens.se. För att samla poäng, använda bonus och ta del av personliga erbjudanden behöver du vara inloggad på din medlemssida.
2.2 Poäng ges inte på köp av presentkort, upplevelsepaket eller avgifter kopplade till ditt köp som exempelvis fraktavgift.
2.3 Poäng för ditt köp på åhlens.se får du dagen efter det att du mottager din leveransbekräftelse.
2.4 Intjänad bonus kan inte användas vid köp innehållandes varor från en eller flera samarbetsföretag.
Se fullständiga medlemsvillkor här
3. Beställning samt order- och leveransbekräftelse
3.1 När du handlar från åhléns.se gör du din beställning på vår hemsida ahlens.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra allmänna köpevillkor och att din lagda beställning är bindande, dvs du åtar dig att köpa de beställda produkterna.
3.2 När du slutfört din beställning, får du inom kort en automatisk orderbekräftelse på ditt köp till angiven e-post som bekräftar att vi tagit emot din beställning. Kontrollera alltid att din orderbekräftelse stämmer och kontakta Åhléns kundservice om du upplever något avvikande eller inte har mottagit någon orderbekräftelse.
3.3 Orderbekräftelsen är inget kvitto på genomförd beställning och därmed inte någon bindande bekräftelse från åhlens.se eller våra samarbetsföretag att leverans kommer att kunna ske. Vid enstaka fall kan ordern behöva ändras och vi förbehåller oss därmed rätten att, vid behov, korrigera mottagna beställningar om leverans inte kan ske (t ex slutförsäljning och lagerdifferenser) samt annullera en erlagt order om den tydligt är inkorrekt lagd (t ex du har råkat köpa fler produkter än vad som är godkänt vid ett specifikt erbjudande eller att angivet pris på åhlens.se är tydligt inkorrekt/tryckfel, t ex uppenbart felaktig prissättning av vara).
3.4 Vi har endast möjlighet att leverera produkter som vi, eller våra samarbetsföretag, har tillgängliga i lagret. I det fall vi inte har möjlighet att leverera en eller fler produkter i din lagda beställning kommer dessa att tas bort från din beställning. I det fall vi inte har möjlighet att leverera en produkt kommer du snarast att få information om detta och vi kommer att återbetala eventuellt erlagt belopp utan dröjsmål. Om ditt köp innebar fri frakt från början debiteras du självklart ingen fraktkostnad trots ändringen av orderinnehållet. Tyvärr har vi ingen möjlighet att hantera så kallade restade ordrar (delleveranser), dvs skicka den icke levererade produkten vid ett senare tillfälle, men du är välkommen att titta in lite senare igen på åhlens.se för att se om produkten finns tillgänglig.
3.5 När beställningen skickats, får du en leveransbekräftelse som utgör ditt kvitto. Leveransbekräftelsen är en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts mellan dig och Åhléns eller ett samarbetsföretag. Om du har beställt från ett eller flera av våra samarbetsföretag, erhåller du separata leveransbekräftelser och retursedlar för dessa beställningar från respektive samarbetsföretag. Respektive samarbetsföretag skickar de produkter som du har beställt från dem från sitt eget lager. Det är viktigt att du returnerar din produkt till rätt säljare i enlighet med respektive leveransbekräftelse och retursedel.
3.6 När du handlar av Åhléns via åhlens.se och ett eller flera samarbetsföretag samtidigt, delas din order upp i olika paket enligt orderbekräftelsen. Paket från ett samarbetsföretag skickas separat och direkt från respektive samarbetsföretags lager.