Retur & reklamation
1. Returer
1.1 Ångerrätt
1.1.1 Enligt distansavtalslagen (lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan att ange något skäl när du handlar på distans (t ex åhlens.se). Tidsfristen för ångerrätt börjar gälla dagen efter att du har mottagit din vara.
1.1.2 Varan som du önskar ångra ditt köp av ska vara oanvänd och i nyskick, men du har rätt att försiktigt öppna förpackningen och undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Var varsam, om varan eller förpackningen hanterats oförsiktigt och om etiketter avlägsnats förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag för aktuell värdeminskning. Eventuell gåva som lämnats vid köpet ska även återlämnas tillsammans med produkten.
1.1.3 På grund av hälso- och hygienskäl omfattas förseglade parfymflaskor, smink och hygienprodukter av returrätten endast när plomberingen/förseglingen är helt intakt. Vidare har du ingen ångerrätt på metervaror, färskvaror eller varor som tillverkats på specialbeställning.
1.1.4 Om du ångrar ditt köp på åhlens.se kan du returnera din eller dina köpta produkt/-er antingen i ett av Åhléns varuhus eller genom att skicka tillbaka produkten till Åhléns e-handelslager (om avser köp av varor från Åhléns). Returen ska göras inom 14 dagar från det att vi mottagit din önskan om att ångra ditt köp. Vid köp av vara från ett samarbetsföretag returneras varan till berört samarbetsföretag (om avser köp av varor från samarbetsföretag) och inte Åhléns.
1.1.5 Vid köp av vara från Åhléns (på åhlens.se eller i varuhus), tillämpas fria returer vid återlämning i Åhléns varuhus, med undantag för skrymmande (dvs stora och tunga) varor vilka kan behöva upphämtas med transportör mot en kostnad. Retur via transportör sker mot en kostnad.
1.1.6 Återbetalningen sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Har du betalat med kort, görs återbetalningen endast till samma kort som vid köptillfället. Om det ursprungliga kortet inte längre är aktivt sker återbetalningen genom ett tillgodokort.
1.1.7 Vid köp av vara från ett samarbetsföretag, erbjuds alltid fria returer via transportör. Vissa transportörer erbjuder andra leveransalternativ mot en kostnad, som inte ingår i den kostnadsfria returen.
1.2 Öppet köp
1.2.1 Åhléns varuhus
1.2.1.1 Mellan 13 november och 8 december har du förlängt öppet köp fram till 6 januari, när du handlar i ett av Åhléns varuhus. Efter den perioden gäller som vanligt 30 dagars öppet köp. Bytesrätt föreligger inte. För att vi ska godkänna din retur behöver du lämna tillbaka din köpta produkt i obruten originalförpackning. Obruten förpackning innebär att prislappar (etiketter) och andra eventuella märkeslappar ska vara kvar. Därtill behöver du visa upp originalkvitto. Du kan lämna tillbaka din köpta produkt på samtliga Åhléns varuhus.
1.2.1.2 Öppet köp gäller inte för presentkort, färska blommor, café och/eller restaurangköp, skönhetsbehandlingar och dyl., varor som tillverkats på specialbeställning, metervaror samt Sally Voltaire.
1.2.1.3 Återbetalningen sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Har du betalat med kort, görs återbetalningen endast till samma kort som vid köptillfället. Om det ursprungliga kortet inte kan uppvisas vid retur görs återbetalningen till ett tillgodokort.
Produkter betalade med kontanter kan endast returneras i varuhus med kontanter alternativt kan returbeloppet sättas in på ett tillgodokort.
1.2.1.4 Eventuell gåva som lämnats vid köpet ska även återlämnas.
1.2.2 Åhlens.se
1.2.2.1 Mellan 13 november och 8 december har du förlängt öppet köp fram till 6 januari, både när du handlar från Åhléns och från något av våra samarbetsföretag. Efter den perioden gäller som vanligt 30 dagars öppet köp. Bytesrätt föreligger inte. Öppet köp gäller från mottagande av produkten. För att vi ska godkänna din retur behöver du lämna tillbaka din köpta produkt i obruten originalförpackning. Obruten förpackning innebär att prislappar (etiketter) och andra eventuella märkeslappar ska vara kvar. Därtill behöver du visa upp originalkvitto. Det går bra att skriva ut kvittot och ta med till varuhuset för retur eller att visa upp kvittot i mobilen. Om du har handlat via ett medlemskap, hittar du även kvittot på din medlemssida.
1.2.2.2 Öppet köp gäller inte på presentkort, varor som tillverkats på specialbeställning eller metervaror.
1.2.2.3 Du kan lämna tillbaka din köpta produkt från åhlens.se kostnadsfritt på samtliga Åhléns varuhus, utom skrymmande varor (dvs stora och tunga varor t.ex. möbler, mattor och gardinstänger) eller varor skickade från ett samarbetsföretag.
1.2.2.4 Vid retur från ahlens.se till varuhus sker återbetalning med samma betalsätt som användes vid betalningstillfället. Det innebär att vid köp med bank- eller kreditkort återbetalas beloppet till samma kort som användes vid betalningstillfället. Om kortet inte längre är aktivt sker återbetalning genom ett tillgodokort. Har du betalt via Swish sker återbetalning till det konto som betalningen skett ifrån, alternativt tillgodokort. Om du har betalt med faktura behöver du även kunna uppvisa denna. Om du vill byta till annan produkt direkt i varuhuset behöver du betala för den nya produkten om du har använt Klarna vid köptillfället, du blir då återbetalad för den gamla produkten.
1.2.2.5 Retur av varor köpta från Åhléns på ahlens.se kan även göras med post till Åhléns e-handelslager enligt den information som lämnas på retursedeln. Tänk på att varor från ett samarbetsföretag inte kan skickas till Åhléns e-handelslager. Förpacka returen i originalförpackningen, bifoga ifylld retursedel med returorsak och klistra på returetiketten väl synlig på utsidan av paketet. Obs! Klistra inte returetiketten direkt på original-emballaget tillhörande varan, utan använd medföljande eller annat yttre emballage för detta. Vid retur är det du som kund som betalar returfrakt, vilket via ombud eller Instabox kostar 39 kronor. Vid köp av vara från Åhléns, tillämpas endast fria returer vid återlämning i Åhléns varuhus, med undantag för skrymmande (dvs stora och tunga) varor vilka kan behöva upphämtas med transportör mot en kostnad.
1.2.2.6 Du kan inte returnera en vara som du köpt från något av våra samarbetsföretag i något av Åhléns varuhus. Vid retur till något av våra samarbetsföretag ska varan skickas tillbaka till deras lager, inte till Åhléns. Du får alltid en förbetald returetikett i ditt paket om ingen annan returinformation har kommunicerats av samarbetsföretaget. För retur av vara från ett samarbetsföretag lämnar du in ditt paket till närmaste postombud. Aktuellt samarbetsföretag hanterar och godkänner därefter din retur. Vänligen kontakta Åhléns kundservice om du saknar returhandlingar så hjälper vi dig. Vid köp av vara från ett samarbetsföretag, erbjuds alltid fria returer via leverantör. Vissa transportörer erbjuder andra leveransalternativ mot en kostnad, som inte ingår i den kostnadsfria leveransen.
1.2.2.7 Returförsändelser av varor som är tunga och skrymmande (dvs stora och tunga varor t.ex. möbler, mattor och gardinstänger) och därför har levererats till dig med hemleverans, kan inte returneras via utlämningsställen eller hos Åhléns varuhus. Då behöver du boka upphämtning antingen via PostNord eller DHL. Vid retur på pall krävs att försändelsen packas på pall med emballage. Upphämtning av retur bokas genom att kontakta PostNord på telefon 0771-33 33 10 eller DHL på 0771-345 345. Retur och upphämtning via PostNord kostar 149 kronor och 399 kronor med DHL.
1.2.2.8 Retursedel som ska fyllas i och förbetald returetikett medföljer originalförsändelsen. Om du inte har kvar returetiketten, kontakta Åhléns kundservice Har du inte kvar retursedeln kan du ladda ner en ny här eller om du vill använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, se Ångerblankett här.
1.2.2.9
Ansvaret för returnerade varor övergår till Åhléns från det att du lämnat in returen till transportören. Inlämnad retur behöver kunna styrkas med ett retur eller inlämningskvitto. Emballera väl så att returnerade varor inte riskerar att skadas i transporten då skador orsakade av bristfällig emballering inte ersätts av Åhléns. Du står själv för returfraktkostnaden vid öppet köp avseende varor från Åhléns.
1.2.2.10 Om du returnerar varor via transportör sker återbetalningen för de returnerade varorna med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället. I vissa fall kan ett annat betalningssätt användas vid återbetalningen och det sker enbart om du godkänner en sådan ändring. Kostnaden för returfrakten dras från summan vi återbetalar dig när returen blivit mottagen och godkänd på vårt e-handelslager. Vid retur görs avdrag för frakt- och betalningsavgifter.
1.2.2.11 Eventuell gåva som lämnats vid köpet ska även återlämnas, om inte Åhléns/aktuell Samarbetspartner uttryckligen informerat om annat.
1.3 Reklamation
1.3.1 Åhléns erbjuder ingen garanti och hänvisar till tre års reklamationsrätt i enlighet med gällande konsumentköplag. Du behöver meddela oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses ha lämnats in inom skälig tid. Vid godkända reklamationer debiteras ingen frakt eller returfrakt.
1.3.2 Har du handlat en produkt från Åhléns i något av våra varuhus eller via åhlens.se vänder du dig enklast till närmaste Åhléns varuhus för att reklamera din produkt. Du behöver ta med både den produkt som du vill reklamera och ditt kvitto, eller annat styrkande underlag av köpet. Skrymmande varor (t.ex. möbler, mattor och gardinstänger) kan dock inte reklameras via Åhléns varuhus utan kräver alltid en returupphämtning.
1.3.3 Notera att du inte kan reklamera en produkt som du har köpt från någon av våra samarbetsföretag i något av våra varuhus. För reklamation av en produkt från en av våra samarbetsföretag, se 3.5.
1.3.4 Har du handlat från Åhléns via åhlens.se kan du även reklamera genom att returnera varan till vårt e-handelslager. Detta sker på samma sätt som en retur via post eller returupphämtning, med skillnaden att reklamation ska anges som returorsak på retursedeln. Du behöver skicka med både den produkt som du vill reklamera och ditt kvitto, eller annat styrkande underlag av köpet. Reklamationer ska ske i enighet med de instruktioner du fått av Åhléns kundservice.
1.3.5 Om du önskar reklamera en produkt som du köpt från ett av våra samarbetsföretag, ska du kontakta Åhléns kundservice och därefter följa de instruktioner som lämnas. Vid reklamation använder du den returetikett som lämnades till dig i samband med leveransen av varan, alternativt från Åhléns kundservice. Returetiketten används sedan för att skicka tillbaka varan till samarbetsföretaget. Åhléns ansvarar inte för att avhjälpa fel på en vara som säljs av ett samarbetsföretag.
1.3.5 Eventuell återbetalning av reklamerad vara sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Har du betalat med kort, görs återbetalningen endast till samma kort som vid köptillfället. Om det ursprungliga kortet inte kan uppvisas vid retur görs återbetalningen till ett tillgodokort.
1.3.6 Vi hanterar reklamationer i enighet med gällande konsumentköplag och vid eventuell tvist, följer vi ARNs rekommendationer.
2. Produktåterkallelser
Vi värnar om våra kundens säkerhet. Om det mot förmodan visar sig att någon av våra varor på något sätt kan medföra en risk för våra konsumenter återkallar vi den. Se information om aktuella produktåterkallelser här.
3. Fair Use Policy
När du handlar på ahlens.se har du rätt att försiktigt titta närmare på varan/orna du har beställt och sedan ångra ditt köp inom 14 dagar, och vid köp i något av våra varuhus får du nyttja din rätt till öppet köp i enlighet med våra villkor. Tyvärr har vi noterat att vissa kunder nyttjar sin ångerrätt/möjlighet till öppet köp för att systematiskt returnera majoriteten av sina köpta varor, och ofta i kombination med att ha beställt ett stort antal varor. På Åhléns strävar vi efter att planera vår verksamhet på ett hållbart sätt, och tillämpar därför en FAIR USE policy avseende din möjlighet att köpa och returnera varor. Ett köp- och returbeteende som innefattar onormalt många returer på kort tid och i stora volymer kan därför uppmärksammas av oss.
Vi förbehåller oss därför rätten att neka dig att göra beställningar på ahlens.se och att göra köp i våra varuhus om vi misstänker att ditt köp- och returbeteende strider mot vår FAIR USE policy.
En avstängning utifrån vår FAIR USE policy kan grunda sig på att vi har identifierat att du haft ett avvikande köp- och returbeteende. En sådan avstängning innebär att din möjlighet att handla och/eller göra beställningar är tillfälligt pausad eller, vid allvarligare fall, permanent spärrad.
Vår FAIR USE policy innebär också att returnerade varor inte ska vara i dåligt/använt skick, att de regler som vi uppställer i samband med erbjudanden och rabatter efterföljs och att gåvor som erhålls i samband med köp returneras om den köpta varan returneras. Genom att exempelvis återkommande returnera varor i dåligt/använt skick, vid misstanke om felaktiga påståenden om försenade eller förlorade returer, vid misstanke om bedrägeriförsök genom felaktigt nyttjade rabattkuponger eller om gåvor som erhållits i samband med köp inte returneras tillsammans med den köpta varan, kan därför också leda till avstängning.
Din ångerrätt avseende varor beställda på ahlens.se och vårt erbjudande om öppet köp gäller när du handlar hos oss som konsument. Vid misstanke om att möjligheten att på något sätt returnera ditt köp nyttjas efter att du i egenskap av näringsidkare publicerat bilder på dina köpta varor i marknadsföringssyfte, kan med hänvisning till att returmöjligheten endast gäller för konsumenter också leda till avstängning.
Vi förbehåller oss även rätten att stänga av dig eller neka dig att göra en beställning om vi misstänker att du felaktig uppger att du handlar på ahlens.se eller i något av våra varuhus som konsument, för att sedan sälja vidare varor inköpta eller beställda hos oss inom ramen för vad som kan betraktas som en näringsverksamhet.